Rådgivning

Du har valt att göra något åt Din övervikt och förändra Ditt liv. Som Cambridgerådgivare, finns jag med Dig hela vägen, från start till mål. Det första Du ska göra är att boka en tid på Kroppskällan. Ditt första besök innebär:

Du fyller i en hälsodeklaration, så vi tillsammans kan se vilken väg Du ska gå. Vi väger in Dig och sen följer vi upp Din vikt regelbundet. Vi sätter upp mål, delmål längs vägen och bestämmer hur Du ska nå dit. Du får information om Cambridge Viktprogram, historik samt hur det är uppbyggt. Vi bestämmer vilket tillvägagångsätt som passar bäst in i Din livsstil :-)

 

Enskild Rådgivning
Du träffar rådgivaren enskilt och får tips o råd gällande levnadsvanor, motion, tankesätt samt information om Cambridge Viktprogram. Vi följer upp med vägning, samtal regelbundet för att få en viktminskning, samt bestående vikt.

 

 

Referenser från gruppdeltagare. Minst 5 krävs!

Ärlig o rak information, ingen försköning utan fokus läggs på individens egen förmåga att förändras. Mycket bra kost o näringslära, ökar insikten om att kost o motion är det rätta och att det inte finns några genvägar om man inte är beredd på förändring. Mycket bra redskap för att ”puffas” i rätt riktning – ökar motivationen till ett bättre liv

Jag har lärt mig att kritiskt granska mitt matintag och att läsa innehållsförteckningen, så jag vet vad jag stoppar i mig. Jag har fått ökar självförtroende pga att jag klarat det, fullföljt programmet´

Charlotte

 

Gemenskap, kamratskap, stöd vi har sporrat varandra i gruppen. Genom kursen har jag fått kunskap som jag har nytta av på min väg mot ett hälsosammare liv. Jag har lärt mig att kritiskt granska innehållsförteckningar och tänka på vad jag stoppar i mig.

Jag är inte längre ett hopplöst fall, jag ser en klar förändring av min kropp och därför ser jag positivare på mig själv och min situation, än jag gjorde tidigare. Jag har börjat träna på gym. Jag vet nu andra sätt att belöna mig själv, än med mat och onyttigheter. Jag behöver inte längre stoppa något i munnen, som tröst

Eva

 

Kursen har gett mig en hel del bra saker. Man kan dela erfarenheter/motgångar med varandra. Anette har varit en bra kursledare och gett oss mycket bra kunskaper och motivation.

I min familj har vi förändrat matvanor, slutat köpa godis, chips och kaffebröd varje dag. Vi sparar detta till lördagar, men i mindre mängd. Jag har lärt mig att lyssna på ”varningsklockorna”, sluta synda och äta fel i tid. Att jag kan klara detta, att gå ner i vikt, även om det tar tid för mig. Att inte ge upp!!

Ingela

 

Kursen har gett mig en hel del bra saker. Hade velat ha ett material

Ingvar

 

Jag har lärt mig mycket om mat och jag känner att jag har fått ut något av dessa 10 veckor. Jag är piggare och tycker om att se mig själv i spegeln

Sofi

 

Jag har lärt mig att man ska äta rätt, man ska tänka på vad man ska äta. Det har varit mycket givande och jag känner mig piggare

Anita

 

 

Jag har klarat något, som jag inte trodde. Jag har lärt mig vad som är bra att äta. Gemenskap och motivation att klara det har jag fått. Bättre hållning pga bättre självbild. Mitt självförtroende har blivit mycket bättre och jag är mycket gladare.

Kristin

 

Jag tycker kursen varit bra, speciellt den näringslära Anette gått igenom . Hade önskat utskrifter på detta. Gruppens storlek har varit bra, vi var 6-8 tycker jag är ett bra antal i en grupp. Alla vågar prata, eftersom man lär känna varandra. Gärna sett lite mer menyförslag under halvfart. Tack för 10 trevliga veckor!!

Pia

 

Bra att vi var en grupp, vi kunde stötta och diskutera vad som varit svårt och lätt efter varje vecka. Jag har lärt mig vad jag ska äta och inte äta så mycket av, hur jag ska kolla efter bra produkter i affärerna m.m. Min självkänsla har blivit betydligt bättre. Jag har lättare för att acceptera mig själv som jag är men samtidigt acceptera att det inte är så jag måste vara. Allt som allt hade jag väldigt trevligt och har fått med mig mycket ifrån kursen! Tack!

Lina

 

Det bästa med kursen har varit att man har hittat motivationen att gå ner i vikt, man har även blivit inspirerad att börja äta rätt. Jag kände att jag hade behövt mer motivation av de andra kursdeltagarna. Jag har lärt mig hur man på ett enkelt sätt vet vad det är som är bra mat för mig o min kropp. Att jag tänker på mina intag. Jag har slutat bygga berg på min tallrik utan äter enligt tallriksmodellen och tar bara en gång. Jag har förändrat min syn på mat, att det går inte att trösta sig med mat, för smärtan är ändå kvar när man ätit upp, utan att hantera sina problem på andra sätt. Jag har förändrat hela min o min sambos livstid.

Jag kan inte påstå att jag förändrat synen på mig själv, men jag har förändrat synen på världen. Allt som allt hade jag mycket trevligt och har fått med mig mycket från kursen!!

Malin

 

 

Bra med kursen var att jag fick mycket information om vad som är bra och dåligt i maten vi stoppar i oss och vad som är bra att undvika och vad som är hälsosamt. Samt alla tips jag fick. Det var också mycket trevligt att träffa andra människor med liknande målsättningar (att tappa kilon), det blev ju många skratt emellanåt. Jag har inte lyckats förändra så mycket hemma eftersom jag har en man som envist vägrar inse att han också skulle må bra av att tappa några kilo utan har fått inrikta mig på mig själv och försöka undvika fällorna som allt för ofta dyker upp. Det där med karaktär är inte min starka sida…

Har lärt mig att försöka undvika socker o fel fett. Synen på mig själv har inte förändrats nämnvärt. Jag är den ständiga pessimisten. När jag började tappa i vikt var jag mycket nöjd med mig själv, men sedan har jag vant mig vid mitt nya utseende och då tycker jag inte att jag har förändrats speciellt mycket. Att jag gick upp under julen gjorde inte saken bättre (jag få ju skylla mig själv!)Men nu har jag satt upp ett nytt mål och kämpar på.

Luci

 

Grupp mötena tyckte jag bäst om där fick man veta en hel del som man inte visste om innan och alla delade med sig och att alla hade samma mål att gå ner i vikt och att behålla vikten. Jag har lärt mig vad som är bra att äta och mindre bra att äta och hur mycket jag behöver att äta för att må bra. Det som jag har förändrat mest är nog mitt matbeteende, att jag inte äter så mycket som jag gjorde för och att jag har lärt mig att kontrollera mig själv när det gäller mitt matbeteende.

Min syn på mig själv har inte förändrats så jätte mycket men det är mesta dels mitt eget fel, men jag har fått ett bättre självförtroende och bättre kommer det att bli

Daniel

 

Lärorikt med olika tips på vad som är bra mat och mindre bra mat. Trevlig grupp! Kallt i lokalen, men det kan vi ju inte hjälpa. Jag försöker idag tänka innan jag stoppar något i munnen. Jag har lärt mig att du jag får misslyckas, utan att behöva ha dåligt samvete Jag kan, jag vill och jag är duktig

Anna

 

Kursen har gett mig mycket information, som verkligen är bra att ha med sig, att tänka på för att förändra kosten. Jag har börjat tänka på vad jag ska äta och att inte äta så mycket, samt vilken mat som är nyttig. Att äta rätt, när jag når min målvikt. Jag vill och jag kan

Jessica

 

Bra att få träffa folk med samma problem och få både tips och idéer. En mycket inspirerande lärare! Jag har förändrat min syn på mat och dess innehåll, även synen på hur viktigt det är med motion. Jag har lärt mig en hel del om hur man ska äta och att motionera och detta är något att ta till sig. Jag kan bara jag vill och jag mår bättre om jag gör något. Tack, det har varit jättetrevligt!!

Petra

 

Det har varit bra att träffas i grupp en gång per vecka, jag har blivit peppad. Veckorna har gått mycket fort o kilona med dem. Jag börjar tycka om mig själv, att se mig i spegeln är riktigt roligt. Jag rör mig betydligt lättare o orkar mer. Jag ska förändra mina matvanor, samt motionsvanor. Jag har lärt mig vilken mat som är bra och mindre bra. Jag har lärt mig hur jag ska hantera om jag skulle gå upp något kilo.

Kristina

 

Det har varit bra att gå i grupp, men ibland har vi pratat bort teoritiden. Det är inte så lätt att gå ner i vikt, men vill man så får man kämpa för det. Jag har fått mer regelbundna mattider, regelbunden motion och jag har förändrat mitt ”tänk” kring mat. Tänk först, gapa sen!! Jag har lärt mig hur viktigt det är att dela upp måltiderna och att inte hoppa över ett mål, för att sen skyffla in dubbelt vid nästa.

Jeanette

 

Näringsläran har varit bra och tipsen hur jag ska göra för att hålla min vikt. Jag ska planera mer vad jag ska äta, slopa godis och andra sötsaker. Jag har lärt mig att bruka allvar med att äta rätt alltid.

Tina>

 

Förutom det uppenbara, viktminskningen, är det framförallt att ha knutit kontakt med kursledaren som känns naturligt att fortsätta med även efter kursens slut. Gruppträffar har stimulerat erfarenhetsutbyte och diskussion samt bidragit till att jag ogärna missat ”tisdagsträffarna”. Jag hade önskat 2 timmar varje gång. Tankar, funderingar och frågor från oss deltagare har gjort att Anette fått tidsbrist ibland, vilket är synd. Jag har insett att viktnedgång är möjligt och inte heller så oöverkomligt trots allt. Jag ska förändra mina matvanor/kosthållning. Sund mat är god mat! Den springande punkten är planering. Stressar jag blir det slarvigt med maten. Jag har lärt mig att uppmärksamma innehållet i maten och orientering inom näringslära.

Hansi

 

Jag mår bättre nu och det leder till en bättre syn på mig själv. Jag är mer positiv i mina tankar mot  mig själv. Jag kommer att ha en sundare kosthållning framöver och jag har lärt mig mycket, man blir starkare i grupp. Bra med peppning av kursledare och av de andra i gruppen, det gör det lättare

Gunilla

 

Kursen har varit min motivationskälla. Kul att ventilera en gång per vecka och träffa de andra i gruppen. Jag har fått tips o idéer och lärt mig om näringsvärden m m. Jag önskar att vi bitvis haft mer tid. Jag har bestämt mig för att aldrig gå tillbaka till min startvikt, jag mår mycket bättre idag, både fysiskt och mentalt. Jag kommer att förändra allt runt mitt ätande och motionerande. Mindre o bättre mat/mer motion. Jag har lärt mig allt jag behöver för att lyckas

Anders

 

Det har varit bra att vara i grupp, peppa varandra, få råd o tips av varandra. Jag har lärt mig kostlära och jag känner mig betydligt piggare. Jag ska ändra mitt beteende, när det gäller att äta! Att ”se” portionen i förväg o bestämma vad jag ska äta. Kunna äta gott utan att trycka i mig, tills jag mår illa. Att kunna säga nej tack till allt gott som bjuds! Att tänka annorlunda mängdmässigt

Pia

 

Bra att få träffa människor i samma situation med samma problem. Jag har fått tips o råd på vad och hur jag ska äta. Hur jag ska tänka runt kost o motion, hur jag ska läsa på förpackningarna i affären. Jag önskar att kursen att kursen varit längre. Jag mår bättre o är gladare idag, har fått mer självkänsla. Jag kan säga till mig själv att jag är duktig. Jag kommer att förändra mina matvanor, för jag har fått en ny syn på mat. Jag har börjat träna regelbundet. Jag har lärt mig att jag kan lyckas, att det finns många i samma situation, att det går att trivas med sig själv Tack för dessa tisdagar, de har varit otroligt  nyttiga för mig

Marie

 

Goda drinkar, engagerad kursledare, vägning varje vecka har varit bra. Tråkigt att vissa sorter ibland varit slut på huvudkontoret. Jag är mer nöjd med mig själv. Jag kommer att ta tag i en ev. viktuppgång med en gång, om det skulle ske. Jag har lärt mig en del näringslära och hur bla proteiner, kolhydrater mineraler påverkar min Kroppskällan. Trevliga träffar, bra mattips det är synd att vi inte fortsätter träffas

Eva

 

Jag har gått ner i vikt och lärt mig äta rätt, fått kostråd och träffat personer med samma problem. Jag är gladare och piggare och har bestämt mig för att jag kan och vill gå ner i vikt denna gången. Jag ska planera mitt matintag samt inköp bättre och motionera mera. Jag har lärt mig att äta rätt samt kolla innehållsförteckningen på varorna. Jag kan rekommendera kursen till andra!!

Anki

 

Jag har fått mycket näringslära och det är bra att vi fått allt på papper, så jag kan gå tillbaka om jag blir osäker. Mycket entusiasmerande konsulent. Idag är det trevligare att se min spegelbild. Ingen mage som tar emot på gympan längre. Det är lättare att leka med barnbarnen. Jag ska förändra mitt kaloriintag, motionera mera och inte äta på kvällarna. Jag har lärt mig att äta bättre

Irene

 

Det har varit lärorikt gällande mat/kost och näringslära. Skulle velat ha lite hårdare beslut, för att hålla motivationen till 100%, kanske något straff?? Jag har lärt känna mina svagheter och vad jag måste jobba på. Jag ska inte ge upp utan hela tiden ta nya tag och ha ansvar, disciplin och tålamod för att inte ge upp. Jag har lärt mig att hålla fast vid målet jag satt upp och hålla kontakten med Anette som är en mycket duktig lärare och personligt intresserad av var och en av deltagarna, viölket gör en motiverad och glad efter varje kursmöte!

Bodil

 

Jag har fått näringslära och tankar om vad jag stoppar i mig. Skulle velat ha mer mental träning. Jag har insett att jag behöver en annan slags terapi, både kropp och själ för att det skall gå bra. Jag har lärt mig att fråga mig varför jag gör vissa saker och hitta svar på detta. Hitta saker och personer som ger mig energi. Detta är ett långt livsjobb, som jag måste arbeta med hela tiden

Marianne

 

Jag har fått insikt i att läsa på paketen, så jag vet vad jag stoppar i mig. Ett frö har såtts om att ändra min livsstil, jag har fått stöd hur den än har varit! Tiden har gått alldeles för fort.

Jag har blivit medveten om min övervikt. Jag har lärt mig att äta rätt och framförallt varför jag äter. Att aldrig ge upp, mig får Du dras med.

Kicki

 

Det har varit bra med all information och kursmaterial. Hade hellre velat gå dagtid. Jag vet att jag kan styra mig själv. Jag kommer att äta mindre, samt motioner mer

Jag har lärt mig att äta rätt mat. Det har varit trevlig samvaro, samt en kunnig lärare

Ingabirgit

 

Anette fantastiska människa, Kurskamraterna och 20 kg mindre att bära på!! Skulle vilja ha utökad kurs, för de som har kg kvar att gå ner, med mer beteende, coaching och det mentala.

Ibland är det inte viktigast att klara veckan perfekt utan att njuta av bra resultat ändå. Jag tänker mer på mig själv, jag ska hitta andra sätt att ”behandla” mig med, än mat!

Jag har lärt mig att särskilja mat och beteende. Tack för Ditt engagemang!!

Helena

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>